Autoterm Flow5 ja Binar 5S vikakoodeja
ENNEN KUIN TEET YHTÄÄN MITÄÄN, LUE LÄMMITTIMEN VIKAKOODI
Lämmityslaitteen toiminnan tai käyttöönoton aikana voi tulla erilaisia vikoja tai toimintahäiriöitä. Autoterm lämmittimet on varustettu mikroprosessoriohjatulla ohjainlaitteella, joka pystyy kertomaan käyttäjälleen toimintahäiriön syyt. Arvaamalla ei pääse pitkälle edes lotossa. Katso mitä lämmitin haluaa kertoa sinulle, sen jälkeen olemme paljon viisaampia.
Karrikoidusti lämmittimessä on tasan kaksi vikaa. Jos se saa polttoainetta ja jos se saa sähköä, sen kuuluu toimia. Alla on listattu muutamia yleisimpiä vikoja.
Sähkönsaanti
Yksinkertaisesti suurin osa vioista johtuu siitä, että lämmittimen johdotuksessa on vikoja tai akku ei yksinkertaisesti anna riittävästi sähköä. Usein selvittämällä sähkönsyötön ja polttoaineen syötön alkaa vika selviämään. Laite tarvitsee perille reilusti yli 12 volttia jännitettä. Se, että akku on vasta kaupasta ostettu, ei tarkoita, että akussa olisi virtaa ja se tulisi lämmittimelle perille saakka. Mittaa akun napajännite akulta ja mittaa napajännite lämmittimeltä saakka. Tarkasta sähkön saanti vielä kerran.
Polttoaineen saanti
Toinen klassinen vika on, että ”polttoainepumppu ei nakuta, joten se on rikki” Tämä on täysin virheellinen kuvitelma. Lämmittimen itsediagnostiikka tutkii ensin kaikki muut toiminnot. Käyttöjännitteen, moottorin, termostaattiasetuksen, hehkutulpan jne. Jos nämä kaikki on kunnossa, käynnistyy lämmitysprosessi.
Jos vika on oikeasti polttoaineen saannissa, tulee sinun tarkastaa huolellisesti kaikki liitokset polttoainelinjassa. Tarkasta, että polttoaine on puhdasta ja oikean laatuista. Jos pumppu on jumissa, voit kokeilla napauttaa sitä meisselin päällä tai muulla vastaavalla kylkeen ja yrittää saada sen liikeelle. Polttoainepumpun toimintaa voi kokeilla syöttämällä sinne 12 voltin pulsseja. Pumppu on magneettiventtiili, kun se saa sähköä, mäntä vetää ylös, jos sähkö irrotetaan, jousi palauttaa alas. Huomioi, kulkeeko polttoaineputkessa ilmakuplia.
Ylikuumeneminen
Vesilämmittimien putkistoissa voi olla ilmakuplia, jotka aiheuttavat ylikuumenemista, tai vesijärjestelmän venttiili estää veden kiertämisen. Tarkasta, että laitteen vesi kiertää hyvin.
Jos laite menee vikalukkoon (37) saat sen purettua käyttämälllä sulakkeen kolme kertaa irti peräjälkeen välillä odottaen, että lämmitin herää henkiin.
Seuraavilla sivuilla löydät luettelon vikakoodeista sekä ohjeistuksen niiden selvittämiseen. Kun olet selvittänyt omatoimisesti nämä kohdat ja et ole pääsyt asiassa eteenpäin, suosittelemme siinä tapauksesa ottamaan yhteyttä huoltoon.
Vikakoodi | Vian kuvaus | Vian syy | Suositellut vianmääritysmenetelmät |
---|---|---|---|
01 | Ylikuumeneminen (ylittynyt ylälämpötilaraja) | Lämpötila yhden antureista ylittää 120ºC | 1. Tarkista koko nestekierto ilmakuplien varalta. 2. Tarkista pumppu. 3. Tarkista ylikuumenemisanturi ja lämpötila-anturi. 4. Tarkista jäähdytysneste nykyisissä ympäristölämpötiloissa. |
03 | Lämpötila-anturi 1 vika | Lyhyt tai avoin piiri sähköjohdotuksessa | Vaihda anturikokoonpano |
04 | Lämpötila-anturi 2 vika | - | - |
05 | Liekinilmaisimen vika | Oikosulku runkoon tai avoin piiri ilmaisimen johdotuksessa | Tarkista liekinilmaisin |
06 | Ohjausyksikön lämpötila-anturin vika | Anturi on viallinen (sijaitsee ohjausyksikössä, ei vaihdettavissa) | Vaihda ohjausyksikkö |
09 | Hehkutulpan vika | Oikosulku tai avoin piiri, ohjausyksikön vika | Tarkista hehkutulppa. Tarkista ohjausyksikkö |
10 | Ilmanpuhaltimen vika. Alennettu nopeus | Vierasesineet estävät siipien liikettä tai siivet osuvat ilmanpuhaltimen kanteen | Tarkista sähköjohdotus. Tarkista ilmanpuhallin likaantumisen varalta |
12 | Sammutus ylijännitteen vuoksi | Syöttöjännite on yli 16 V | Tarkista jännite ХS2-liittimestä lämmittimessä. Tarkista sulakkeet, akku, ajoneuvon jännitteensäädin ja syöttöjohdotus |
13 | Kaikki käynnistysyritykset epäonnistuneet | Sytytys epäonnistuu (kahden yrityksen jälkeen) | Tarkista polttoainelinja, polttoainepumppu ja ilmanpuhallin. Tarkista poistoputki. Tarkista palotila, puhdista sytytystulpan reikä tarvittaessa |
14 | Pumppuvika | Nykyisen johtimen lyhyt tai avoin piiri | Tarkista pumpun johdot lyhyen tai avoimen piirin varalta; tarkista pumppu. Puhdista pumpun pumppausosat |
15 | Sammutus alijännitteen vuoksi | Syöttöjännite on alle 10 V | Tarkista jännite ХS2-liittimestä lämmittimessä. Tarkista sulakkeet, akku, ajoneuvon jännitteensäädin ja syöttöjohdotus |
16 | Tuuletusaika ylittynyt | Liekinilmaisin ei jäähdy purkautumisen aikana riittävästi | Tarkista ilmanotto ja kaasuputki. Tarkista liekinilmaisin; vaihda tarvittaessa |
17 | Polttoainepumpun vika (oikosulku) | Oikosulku polttoainepumpun johdotuksessa | Tarkista polttoainepumppu |
20 | Ei kommunikointia ohjausyksikön ja ohjauspaneelin välillä | Lyhyt tai avoin piiri nestekiertimen ja ohjauspaneelin välillä | Tarkista 5 A sulake. Tarkista piirit ja liittimet |
27 | Vian kuvaus | Vian syy | Suositellut vianmääritysmenetelmät |
21 | Liekin sammutus "ESILÄMMITYS" tilassa | Huonot olosuhteet palamiselle. Polttoaineen/ilmaseoksen puute, lämmönvaihdin likaantunut, poistoputki tukossa | Tarkista ilmanotto, kaasuputki ja polttoaineen syöttö, korjaa viat ja vaihda tarvittaessa polttoainepumppu ja liekinilmaisin |
22 | Polttoainepumpun vika (avoin piiri) | Avoimen piiri polttoainepumpun johdotuksessa | Tarkista polttoainepumppu |
24 | Yhden antureista osoittaa nopeaa lämpötilan muutosta | Mahdollinen ylikuumeneminen lämpötila-anturin lähellä huonon jäähdytyksen vuoksi | 1. Tarkista koko nestekierto ilmakuplien varalta. 2. Tarkista pumppu. 3. Tarkista ylikuumenemisanturi ja lämpötila-anturi. 4. Tarkista jäähdytysneste nykyisissä ympäristölämpötiloissa. |
25 | Jäähdytysneste kuumenee liian nopeasti | Nestelämmitin menee jäähdytystilaan kolme kertaa yhdessä jaksossa alle 6 minuutissa | - |
27 | Paloilmanpuhaltimen vika | Moottori ei pyöri (liike saattaa olla estynyt) | Tarkista polttoainejärjestelmä. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste sekä polttoainepumpun kapasiteetti |
28 | Paloilmanpuhaltimen vika | Moottori pyörii hallitsemattomasti (mahdollinen vika 5 V:n virransyötössä ohjausyksikölle) | - |
29 | Kaikki sytytysyritykset epäonnistuivat nestekiertimen ollessa käytössä | Sytytysyrityksiä on yritetty yli neljä kertaa | Tarkista polttoainelinja. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste sekä polttoainepumpun kapasiteetti |
30 | Liekin sammutus palotilassa jännitepudotuksen vuoksi | Ilmanpuhallin pysähtyy, kun ajoneuvon jännite laskee | Tarkista akku ja johdotus. (Jännitteen lasku voi johtua sähkökäynnistimen pitkäaikaisesta käytöstä.) |
37 | Lämmitin on lukittu | Vikakoodi 13 ilmenee kolme kertaa peräkkäin | Etsi ja poista vian syy. avaa lämmitin käyttämällä sulake 3x irti |
50 | Ei kommunikointia ohjauspaneelin ja reitittimen välillä | Lyhyt tai avoin piiri johdotuksessa | Tarkista 5 A sulake. Tarkista piirit ja liittimet |
78 | Liekin sammutus | Liekin sammutus toiminnassa. Informaatiovaroitus (ei kriittinen vika) | Ilmenee käyttäjälle tiedoksi. Tarkista polttoainelinjan kiristimien tiukkuus, polttoainelinjan tiivistys ja polttoainepumpun suuttimen tiiviste. |