Autoterm Air 2D, Air 4D ja Planar 2D, sekä 44D vikakoodit ja vianhakuohjeita.
ENNEN KUIN TEET YHTÄÄN MITÄÄN, LUE LÄMMITTIMEN VIKAKOODI
Lämmityslaitteen toiminnan tai käyttöönoton aikana voi tulla erilaisia vikoja tai toimintahäiriöitä. Autoterm lämmittimet on varustettu mikroprosessoriohjatulla ohjainlaitteella, joka pystyy kertomaan käyttäjälleen toimintahäiriön syyt. Arvaamalla ei pääse pitkälle edes lotossa. Katso mitä lämmitin haluaa kertoa sinulle, sen jälkeen olemme paljon viisaampia.
Karrikoidusti lämmittimessä on tasan kaksi vikaa. Jos se saa polttoainetta ja jos se saa sähköä, sen kuuluu toimita. Alla on listattu muutamia yleisimpiä vikoja.
Sähkönsaanti
Yksinkertaisesti suurin osa vioista johtuu siitä, että lämmittimen johdotuksessa on vikoja tai akku ei yksinkertaisesti anna riittävästi sähköä. Usein selvittämällä sähkönsyötön ja polttoaineen syötön alkaa vika selviämään. Laite tarvitsee perille reilusti yli 12 volttia jännitettä. Se, että akku on vasta kaupasta ostettu, ei tarkoita, että akussa olisi virtaa ja se tulisi lämmittimelle perille saakka. Mittaa akun napajännite akulta ja mittaa napajännite lämmittimeltä saakka. Tarkasta sähkön saanti vielä kerran.
Polttoaineen saanti
Toinen klassinen vika on, että ”polttoainepumppu ei nakuta, joten se on rikki” Tämä on täysin virheellinen kuvitelma. Lämmittimen itsediagnostiikka tutkii ensin kaikki muut toiminnot. Käyttöjännitteen, moottorin, termostaattiasetuksen, hehkutulpan jne. Jos nämä kaikki on kunnossa, käynnistyy lämmitysprosessi.
Jos vika on oikeasti polttoaineen saannissa, tulee sinun tarkastaa huolellisesti kaikki liitokset polttoainelinjassa. Tarkasta, että polttoaine on puhdasta ja oikean laatuista. Jos pumppu on jumissa, voit kokeilla napauttaa sitä meisselin päällä tai muulla vastaavalla kylkeen ja yrittää saada sen liikeelle. Polttoainepumpun toimintaa voi kokeilla syöttämällä sinne 12 voltin pulsseja. Pumppu on magneettiventtiili, kun se saa sähköä, mäntä vetää ylös, jos sähkö irrotetaan, jousi palauttaa alas. Huomioi, kulkeeko polttoaineputkessa ilmakuplia.
Ylikuumeneminen
Etenkin Autoterm Air4D (planar 44D) lämmittimen kanssa saattaa helposti tulla ylikuumenemisvika. Yleensä vika johtuu liian ahtaasta putkistosta, tai liian ahtaasta imuritilästä lämmittimen imuaukolla. Missään nimessä lämmittimen puhalluspäätä ei saa supistaa alle 90mm, sen tulee olla poikkipinnaltaan aina vähintään tuota luokkaa. Ensimmäinen haaara voidaan tarvittaessa supistaa kahteen 75mm:n ja siitä sitten tarpeen mukaan.
Seuraavilla sivuilla löydät luettelon vikakoodeista sekä ohjeistuksen niiden selvittämiseen. Kun olet selvittänyt omatoimisesti nämä kohdat ja et ole pääsyt asiassa eteenpäin, suosittelemme siinä tapauksesa ottamaan yhteyttä huoltoon.
Vikalukon poisto
Jos laite menee häiriölukitukseen, voi lukituksen poistaa yksinkertaisesti käyttämällä virtajohdon tai sulakkeet irti kolme kertaa peräkkäin odottaen välillä, että laite "herää henkiin"
Vikakoodi | Vian kuvaus | Vian syy | Suositellut ratkaisut |
---|---|---|---|
01 | Lämmönvaihtimen ylikuumeneminen | Anturi havaitsee yli 250 °C lämpötilan lämmönvaihtimessa | 1. Tarkista ilmavirran esteettömyys lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoista. 2. Tarkista tuulettimen kunto ja toiminta. 3. Vaihda tarvittaessa lämpötila-anturi. 4. Tarkista lämmönvaihdin. 5. Poista mahdolliset hiilikerrostumat lämmönvaihtimen sisäpuolelta. |
02 | Imulämpötila-anturin mahdollinen ylikuumeneminen | Anturi ylittää 55 °C lämpötilan, ei jäähdy riittävästi | 1. Varmista esteetön ilmavirtaus lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoissa. 2. Käynnistä lämmitin uudelleen. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa. |
04 / 06 | Ohjausyksikössä viallinen lämpötila-anturi | Viallinen anturi, sijaitsee ohjausyksikössä | Vaihda ohjausyksikkö. |
05 | Viallinen lämpötila-anturi (AIR-2D) tai liekinilmaisin | Anturissa oikosulku tai avoin piiri | Tarkista anturi ja vaihda tarvittaessa. |
07 | Ylikuumenemisanturin avoin piiri | Anturissa vika tai liittimien hapettuminen | Tarkista anturin virtapiiri ja poista hapettumat liittimistä. |
08 | Katso vikakoodi 29 | - | - |
09 | Viallinen hehkutulppa | Oikosulku, avoin virtapiiri tai viallinen ohjausyksikkö | 1. Tarkista hehkutulppa ja vaihda tarvittaessa. 2. Tarkista ohjausyksikkö ja vaihda tarvittaessa. |
10 | Ilmanpuhaltimen sähkömoottori ei nouse riittävään nopeuteen | Lisääntynyt kitka tai viallinen sähkömoottori | 1. Tarkista sähkömoottori ja korjaa vika. 2. Vaihda ilmanpuhallin tarvittaessa. |
11 | Viallinen lämpötila-anturi (imuilma), vain AIR-8D | Mekaaninen vika tai koskettimien hapettuminen | Tarkista liitäntäjohtimet. |
12 | Sammuminen, yli 30 V (24 V) tai yli 16 V (12 V) ylijännite | Viallinen jännitteensäädin tai akku | 1. Tarkista akun koskettimet ja johdotus. 2. Tarkista ja lataa tai vaihda akku tarvittaessa. |
13 | Lämmitin ei käynnisty – kaksi automaattista käynnistysyritystä epäonnistui | Polttoainesäiliö tyhjä tai polttoaine ei vastaa olosuhteita | 1. Täytä polttoainesäiliö. 2. Vaihda polttoaine tarvittaessa. 3. Tarkista polttoaineletkut ja polttoainepumpun kunto. |
16 | Lämpötila-anturi ei jäähtynyt puhdistuksen aikana | Anturi ei jäähdy tarpeeksi ennen käynnistystä | 1. Varmista esteetön ilmavirtaus lämmitysyksikön imu- ja poistoaukoissa. 2. Tarkista tuulettimen toiminta. 3. Vaihda anturi tarvittaessa. |
17 | Viallinen polttoainepumppu | Johdotuksessa oikosulku tai avoin piiri | Tarkista polttoainepumpun johdotus ja liittimet. |
20 | Lämmitin ei käynnisty | Palaneet sulakkeet johdinsarjoissa tai ohjausyksikön ja ohjaimen välinen yhteys katkennut | 1. Tarkista sulakkeet ja vaihda tarvittaessa. 2. Tarkista johdisarjojen liittimet ja poista hapettumat. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa. |
27 | Moottori ei pyöri | Vaurioitunut laakeri, roottori tai vierasesineet | Tarkista sähkömoottorin ja ohjausyksikön liittimet ja johdot. Poista vika tarvittaessa. |
28 | Moottori pyörii, mutta nopeutta ei säännellä | Viallinen sähkömoottorin ohjaustaulu tai lämmitin | Vaihda ilmanpuhallin. |
29 | Leimahdusvika lämmittimen käytön aikana | Riittämätön polttoaineen syöttö tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisin | 1. Tarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä. 2. Tarkista palamisilman imu- ja poistoputki. 3. Tarkista polttoainepumpun toiminta ja tarvittaessa liekinilmaisin. |
30 | Lämmitin ei käynnisty | Ohjaimen ja ohjausyksikön välinen yhteys puuttuu | 1. Tarkista johdisarjojen liittimet ja valkoinen johdin. 2. Poista hapettumat liittimistä. 3. Vaihda ohjausyksikkö tarvittaessa. |
31 | Kuuman ilman ulostuloaukon lämpötila-anturin ylikuumeneminen | Koskee vain AIR-8D-mallia | Tarkista lämpötila-anturi. |
32 | Viallinen lämpötila-anturi ilmanottoaukossa | Koskee vain AIR-8D-mallia | Tarkista liitäntäjohtimet ja anturi. |
33 | Lämmitinohjain on tukossa | Ylikuumenemisvirhe toistuu kolme kertaa | Katso ohjeet lämmittimen tukkeutumien avaamiseksi. Koskee vain AIR-8D-mallia |
34 | Osien virheellinen asennus | Lämpötila-anturit väärissä paikoissa | Tarkista lämpötila-antureiden sijainnit. |
35 | Liekkivika | Syöttöjännitteen häviö | Tarkista akku, johdotus. Koskee vain AIR-8D-mallia |
36 | Liekinilmaisimen lämpötila on normaalia suurempi | Viallinen liekinilmaisin tai palotilan vakain | Tarkista liekinilmaisin ja palotila. Koskee vain AIR-8D-mallia |
78 | Liekin tunnistus loppunut käytön aikana | Ilmakupla polttoainejärjestelmässä tai viallinen polttoainepumppu/liekinilmaisin | Tarkista polttoaineletkut ja -järjestelmä. Koskee vain AIR-8D-mallia |