Eberspächer-vikakoodit
Tästä taulukosta löydät useimmat ja yleisimmät Eberspächer vikakoodit ja ratkaisut niihin.
Eberspächer tai webasto ei käynnisty - vianselvitysvinkit
Voit selvittää helposti itse useimpia yksinkertaisia asioita lämmittimestä, ennen kuin otat yhteyttä huoltoon. Nykyaikaisista lisälämmittimistä voi ja kannattaakin lukea / luetuttaa vikakoodit niin vika löytyy yleensä hetkessä. Tässä muutamia vinkkejä ensiapu vinkkejä tee se itse miehille vian paikallistamiseen ilman diagnostiikkaa. Lämmittimet ovat loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia ja saattaa hyvinkin maksaa vaivan napata se irti ja käydä kaikki komponentit läpi lämpimässä autotallissa tai keittiön pöydällä.
WEBASTO / EBERSPÄCHER EI LÄHDE LAINKAAN KÄYNTIIN
Eikö lämmitin anna mitään elonmerkkejä, ei siis naksuta eikä hurise hetkeäkään? Tarkasta ensimmäiseksi lisälämmittimen sulakkeen kunto. Oikea sulake ja sen sijainti löytyvät useimmiten ohjekirjan avustuksella.
Useimmiten syy löytyy kuitenkin liian alhaisesta akun jännitteestä. Lisälämmittimet tunnistavat liian alhaisen jännitteen eivätkä käynnisty lainkaan suojellakseen akkua ja jättääkseen virtaa jopa auton käynnistykseen. Alhaisen jännitteen ongelmat alkavat yleensä talvella kun kylmä akku ei luovuta eikä ota vastaan virtaa kunnolla. Lyhyet ajot ja lisälämmittimen käyttäminen kuluttavat akkua enemmän kuin se latautuu. Lataa akku tai vaihda se tarvittaessa uuteen.
WEBASTO / EBER KÄY HETKEN JA SAMMUU
Tässä tapauksessa vaihtoehtoja on jo useita ja vikakoodien lukukin voi olla tarpeen. Ensinnäkin tämäkin vika voi johtua edellä mainitusta alhaisesta akun jännitteestä. Jännitettä on juuri ja juuri sen verran että lisälämmitin käynnistyy mutta hetken kuluttua lämmitin sammuttaa itsenäsä turvatoimena.
Lyhyesti selostettuna lämmitin toimii näin: kun lämmitin saa käynnistymiskäskyn ajastimelta tai painonapilta käynnistyvät palotilan puhallin ja naksuttavaa ääntä pitävä polttoainepumppu. Jos lämmitin toteaa sekä puhaltimen että pumpun toimivan hehkutulppa sytyttää polttoaineen ja lämmitin käynnistyy. Jos lämmittimen diagnostiikka ei huomaa ongelmia lämmitin myös pysyy käynnissä. Jos se taas hetken kuluttua sammuu voi vika olla termostaatissa, liekkivahdissa tai keskusyksikössä. Jokin aiheuttaa toimintahäiriön tai ristiriidan ja lämmitin sammuttaa itsensä.
Kuten useimmissa auton vaivoissa kannattaa aloittaa sillä että tarkistat kaikki lisälämmittimeen liittyvät sähköliitokset ja maadoitukset. Irroita liittimet, tarkista hapettumat, suihkaise vielä vaikka elektroniikkasprayta tai CRC:tä.
Jos webasto / eber vain hurisee hetken eikä käynnisty on vika yleisimmin polttoaineen puutteessa tai sen sytyttämisessä. Hurina kertoo että ainakin polttotilan tuuletus toimii. Entäpä kuuluuko lämmittimestä selkeä kiihtyvä naksutus kun se yrittää käynnistyä? Nakuttava ääni on kuuluu polttoainepumpusta ja on merkki siitä että se ainakin yrittää pumpata polttoainetta lämmittimen polttokammioon. Ohuista putkista koostuva polttoaine linjasto voi olla tukkeutunut roskasta, tai vielä yleisimmin pakkasella hyytyneestä kesälaadun dieselistä.
Jos pumppu äänestä päätelleen toimii, ja esim. polttoaineletkun irroittamalla voit varmistua polttoaineen saannista, voit seuraavana epäillä ongelmia oplttoaineen sytyttämisessä. Tähän vikaan ehdottamasti yleisin syyllinen on hehkutulppa. Jos olet innokas purkamaan lämmitintäsi, voit irroittaa hehkutulpan ja kokeilla sitä kytkemällä siihen hetkeksi suoraan 12V jännitteen. Tulpan pitäisi muuttua heti punahehkuiseksi. HUOM. Käytä piuhoja vain hetki kiinni, joidenkin (ainakin Eberspächer) lämmittimien hehkutulpat ovat 8V jännitteelle ja voivat ainakin teoriassa palaa rikki ylijännitteestä. Uusi tulppa on melko arvokas (jopa satasen) joten ehjää ei kannata käräyttää mutta ei kannata myöskään ostaa uutta ”varmuuden vuoksi” testaamatta entisen toimintaa.
Jos Eberspächer / Webasto lämmittimesi käy kymmenen minuuttia ja sammuu, voi epäillä laitteen ylikuumenemisesta johtuvaa sammumista. Ylikuumeneminen johtuu yleisimmin ongelmista vedenkierrossa. Kokeile laitteelle tulevia ja lähteviä letkuja lämmittimen käydessä paljain käsin. Tunnetko veden kiertävän ja varsinkin toisen letkuista lämpenevän?
WEBASTO / EBERSPÄCHER LÄMMITTIMEN VIKAVINKIT
Vikakoodit?
Tarkista johtojen liitokset ja maadoitukset.
Akun jännite? Liian alhainen niin lämmitin ei käynnisty tai sammuu.
Nakuttaako polttoainepumppu?
Huriseeko tuuletin?
Onko pakoputki tai polttoaineputki lytyssä?
Tuleeko pumpulle polttoainetta? Irroita letku ja katso.
Entä pumpulta eteenpäin? Nakuttaako, tuleeko sykäyksittäin polttoainetta kun irroitat letkun?
Toimiiko hehku? Irroita ja kokeile suoraan akusta / akkulaturista nopeasti.
Irroita, pura ja puhdista koko lämmitin ja tarkasta yksittäin komponentit.
Jos muuta ei löydy niin ohjausyksikkö / kellokytkin / johtosarja voi olla rikki.
Vikakoodi Näyttö |
Vian kuvaus |
Kommentit |
000 | Ei vikoja | - |
004 | Varoitus: Oikosulku ohjainlaitteessa, raitisilman ulostulo |
Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä ja liittimestä B1, PIN 16, tarkista kaapeli raitisilmapuhaltimen releeseen, onko oikosulku negatiivinen, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
005 | Varoitus: Oikosulku ohjainlaitteissa, auton hälytyslähtö |
Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä ja liittimestä B1, PIN 15 tarkista kaapeli releen erotuskytkimeen tai auton hälytystuloon oikosulun ollessa negatiivinen, jos ok -> vaihda ohjainlaite, |
009 | ADR-sammutus | ADR-sammutus johtuen signaalin vaihtumisesta (+) - (-) liittimeen S1, PIN 13 (D +) tai plus-signaaliin liittimessä S1, PIN 14 (HA +). |
010 | Ylijännitesuoja | Ohjauslaitteessa kohdistettu ylijännite vähintään 20 sekunnin ajan keskeytyksettä - lämmitin ei toimi. • Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä, käynnistä ajoneuvon moottori, mittaa jännite liittimessä B1 PIN 1: n (kaapeli 2,52 rt) ja PIN 10: n (kaapeli 2,52 br) välillä. AIRTRONIC L 12 volttia - jännite> 16 volttia -> tarkista laturin säädin. AIRTRONIC L 24 volttia - jännite> 32 volttia -> tarkista laturin säädin. |
011 | Alijännitteen katkaisu | Alijännite ohjainlaiteella vähintään 20 sekunnin ajan keskeytyksettä - lämmitin ei toimi. • Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä, ajoneuvon moottori on sammutettu, mittaa jännite liittimestä B1 PIN 1: n (kaapeli 2,52 rt) ja PIN 10: n (kaapeli 2,52 br) välillä. Mitatun arvon ja akun jännitteen tulisi olla samat. Jos jännite laskee, tarkista akun sulakkeet, syöttökaapelit, negatiiviset liitännät ja positiivinen tukipiste korroosion ja oikean kosketuksen suhteen. |
012 | Ylikuumeneminen ylikuumenemisanturissa (yhdistelmäanturi) |
Ylikuumenemisanturin lämpötila on liian korkea. • Tarkista, että kuumailmaputket ovat tukossa -> poista tukos. • Ilmaa johtavien osien komponenttiluokkien summa on liian suuri -> Tarkista ilmajärjestelmä tarvittaessa uudelleen - aseta osaluokitukset osaluetteloon. • Tarkista ylikuumenemisanturi. Jos ok -> mittaa polttoainemäärä. |
013 | Lämpöanturin ylikuumeneminen (yhdistelmäanturi) |
Liekin anturin signaalit lämmönvaihtimessa ovat liian korkeat. • Tarkista, että kuumailmaputket ovat tukossa -> poista tukos. • Ilmaa johtavien osien komponenttiluokkien summa on liian suuri -> Tarkista ilmajärjestelmä tarvittaessa uudelleen - aseta osaluokitukset osaluetteloon. • Tarkista liekkitunnistin, jos ok -> tarkista ylikuumenemisanturi, jos ylikuumenemisanturi on viallinen -> vaihda yhdistelmäanturi, jos ylikuumenemissensori on ok -> mittaa |
014 | Liekki-anturin ja ylikuumenemisanturin lämpötilaero on liian suuri |
Liekki-anturin ja ylikuumenemisanturin välinen lämpötilaero on liian suuri • Tarkista, että kuumailmaputket ovat tukossa -> poista tukos. • Ilmaa johtavien osien komponenttiluokkien summa on liian suuri -> Tarkista ilmajärjestelmä tarvittaessa uudelleen - aseta osaluokitukset osaluetteloon. • Tarkista liekkitunnistin, jos ok -> tarkista ylikuumenemisanturi, jos ylikuumenemisanturi on viallinen -> vaihda yhdistelmäanturi, jos ylikuumenemisanturi on ok -> mittaa polttoainemäärä, jos polttoainemäärä on ok -> vaihda ohjainlaite. |
015 | Toiminnan lukitus | Vikakoodi 015 näytetään, jos lämmitin kytkettiin takaisin päälle vikakoodinäytön 017 jälkeen. Ylikuumenemisanturin laitteiston kynnysarvo on ylitetty -> ohjainlaite on lukittu. • Kytke ohjausyksikkö pois päältä |
017 | Ylikuumeneminen | Ylikuumenemisanturin laitteistokynnysarvo on ylitetty, koska ohjainlaite ei tunnistanut vikakoodia 012 tai 013 -> ohjainlaite on lukittu. Jos lämmitin kytketään uudelleen päälle, näytössä näkyy vikakoodi 015. • Kytke ohjausyksikkö pois päältä |
020 | Hehkutulppa - keskeytys | • Tarkista, että hehkutulppa toimii ja jatkuvuus. 12 voltin lämmitin - noin. 0,6 Ω ± 0,04 Ω (lämmönkestävyys) 24 voltin lämmitin - noin. 2 Ω ± 0,2 Ω (lämmönkestävyys) • Jos jatkuvuustestin ja toimintatestin arvot ovat kunnossa -> tarkista hehkutulpan johtosarja vaurioiden ja jatkuvuuden suhteen, jos ok -> vaihda ohjainlaite, |
021 | Hehkutulpan ulostulo (-), ylikuormitus tai oikosulku |
• Tarkista, että hehkutulppa toimii ja jatkuvuus. 12 voltin lämmitin - noin. 0,6 Ω ± 0,04 Ω (lämmönkestävyys) 24 voltin lämmitin - noin. 2 Ω ± 0,2 Ω (lämmönkestävyys) • Jos jatkuvuustestin ja toimintatestin arvot ovat kunnossa -> tarkista hehkutulpan johtosarja vaurioiden ja jatkuvuuden suhteen, jos ok -> vaihda ohjainlaite, |
022 | Hehkutulppa, lähtö (+), oikosulku UB: n jälkeen (akun jännite) |
• Tarkista hehkutulpan johtosarjan oikea asento ja vauriot, jos ok -> tarkista johtosarjan jatkuvuus, jos ok -> vaihda ohjainlaite, |
025 | Diagnostiikkakaapeli mustavalkoinen - oikosulku - UB: n (akun jännite) jälkeen |
Tätä vikakoodia ei voida näyttää, koska diagnoosikaapeli on todennäköisesti viallinen. • Tarkista diagnoosikaapelin oikea asennus ja mahdolliset vauriot. |
030 | EMK-puhallinmoottori sallitun alueen ulkopuolella | Juoksupyörän tai palamisilmapuhaltimen moottori tukossa (jäätynyt, likainen, hidas, lyijyjohtosarja jauhaa akselin päätä vasten ...) • Poista tukos. • Tarkista johdot oikosulun varalta. • Palamisilmapuhaltimen moottorin nopeuden mittaus: - Pura palamisilmapuhallin, katso sivu 31. - Lämmitin 12 V: suorita testi 11,3 voltilla ± 0,1 voltilla. - Lämmitin 24 V: suorita testi 23,6 voltilla ± 0,1 voltilla. Irrota liitinohjainlaiteesta ja kytke jännite. Levitä juoksupyörään merkintä (valkoinen maali) ja mittaa nopeus kosketuksettomalla kierroslukumittarilla : Jos mitattu nopeus "korkeassa" lämmitystasossa on alueen ulkopuolella - Lämmitin 12 V: n = 4650–7000 rpm, - Lämmitin 24 V: n = 4650–6500 rpm, vaihda sitten palamisilmapuhallin, katso sivu 31. Jos mitattu nopeus on alueella, vaihda ohjainlaite. |
031 | Puhaltimen moottorin keskeytys | • Tarkista, että puhaltimen moottorin johtosarja on asennettu oikein ja vaurioiden varalta, jos ok -> irrota johtosarja ohjainlaitteesta ja tarkista liitokset, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
032 | Puhaltimen moottori - maadoitus oikosulku Suorita 12 voltin lämmittimessä toimintatarkastus enintään 11,3 voltilla. Suorita toimintatarkastus 24 voltin lämmittimessä maks. 23,6 volttia. Komponentti tuhoutuu, jos jännitearvot ylitetään. Varmista, että virtalähteellä on riittävä oikosulkuvastus - min. 20 A. |
• Suorita puhaltimen moottorin toimintatesti irrottamalla liitin ohjainlaitteesta. Liitä puhaltimen moottoriin 11,3 V tai 23,6 V ± 0,1 V jännite ja mittaa virran voimakkuus 40 sekunnin kuluttua. Lämmitin 12 volttia: virran voimakkuus <9 A tai lämmitin 24 volttia: virran voimakkuus <4 A - puhaltimen moottori ok -> vaihdaohjainlaite , katso sivu 28. Lämmitin 12 volttia: virran voimakkuus> 9 A tai lämmitin 24 volttia: virran voimakkuus> 4 A -> vaihda palamisilmapuhallin. • Tarkista johdot oikosulun varalta. |
034 | Puhaltimen moottorin ulostulo (+), oikosulku UB: n jälkeen (akun jännite) |
• Tarkista, että puhaltimen moottorin johtosarja on asennettu oikein, ja tarkista mahdolliset vauriot, jos ok -> poista johtosarja ohjainlaitteesta ja tarkista jatkuvuus, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
047 | Annostelupumpun oikosulku tai ylikuormitus |
• Irrota liitin annostelupumpusta, jos vikakoodi 048 (keskeytys) näkyy, annostelupumppu on viallinen -> vaihda annostelupumppu. • Jos vikakoodi 047 näkyy edelleen, irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä ja liittimen B1, PIN 5, tarkista kaapeli 12 gn / rt annostelupumppuun asti oikosulun ollessa negatiivinen (PIN 10), jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
048 | Annostelupumpun keskeytys | • Irrota liitin annostelupumpusta ja mittaa annostelupumpun vastusarvo (12 V = 9,5 Ω ± 0,5 Ω / 24 V = 36 Ω ± 1,8 Ω), jos vastusarvo on ok -> kytke kaapeliputki uudelleen annosteluun pumppu. • Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä ja mittaa vastusarvo PIN 5: n ja PIN 10: n välillä, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
049 | Annostelupumpun lähtö (+), oikosulku UB: n jälkeen (akun jännite) |
• Tarkista, että annostelupumpun johtosarja on asennettu oikein, ja tarkista mahdolliset vauriot, jos ok -> poista johtosarja ja tarkista jatkuvuus, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
050 | Liian monta epäonnistunutta käynnistysyritystä (toiminnan lukitus) |
Ohjauskeskus lukittuu liian monien epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen (enintään 255 käynnistysyritystä). • Avaa ohjainlaitteen lukitus poistamalla vikamuisti EDiTH-asiakaspalveluohjelmalla, vianmääritysyksiköllä tai erilaisilla ohjausyksiköillä. |
051 | Liekki havaittu käynnistyksen yhteydessä |
Jos liekkianturin vastusarvo on virran kytkemisen jälkeen 1274 Ω (> 70 ° C), lämmittimen puhallin siirtyy n. 15 minuuttia jäähtyä, jos vastus ei laske edellä mainitun arvon alle 15 minuutissa, lämmitin kytketään pois päältä. • Tarkista liekkitunnistin. |
052 | Turva-aika ylitetty | Liekkiä ei havaittu käynnistysvaiheen aikana. • Tarkasta poisto- ja paloilmajärjestelmä. • Tarkista polttoaineen määrä / mittaa polttoaineen määrä. • Tarkista sytytystulppa (katso vikakoodit 020 ja 021). • Tarkista liekkitunnistin, jos se on ok -> vaihda ohjainlaite. |
053 054 055 056 |
Liekin katkaisu ohjausvaiheessa "POWER" "HIGH" ohjausvaiheessa "MEDIUM" ohjausvaihe "LOW" ohjausvaiheessa |
Lämmitin on syttynyt (liekki havaittu) ja ilmaisee liekin katkaisun tehovaiheen aikana. • Tarkasta poisto- ja paloilmajärjestelmä. • Tarkista polttoaineensyöttö / mittaa polttoainemäärä, katso sivu 33. • Tarkista liekin anturi, katso kaavio ja arvotaulukko sivulta 30, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |
060 | Ulkoinen huonelämpötila-anturi - keskeytys |
• Irrota ulkoisen huonelämpötila-anturin pistokeliitäntä ja mittaa vastusarvo, katso kaavio ja arvotaulukko sivulta 9, jos |
061 | Ulkoinen huonelämpötila-anturi - oikosulku |
• Irrota ulkoisen huonelämpötila-anturin pistoliitäntä, jos virhekoodi 060 näkyy -> tarkista ulkoinen huonelämpötila-anturi, katso sivulta 9 kaavio ja arvotaulukko. |
062 | Ohjausyksikkö - keskeytys | • Irrota liitin ohjausyksiköstä ja mittaa asetusarvopotentiometrin vastusarvo liittimen nastoille. Jos vastusarvo on ok -> kytke liitin takaisin ohjausyksikköön. • Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä ja mittaa vastusarvo PIN 6: n ja PIN 7: n välillä liittimen ohjainlaitteessa B1, jos vastusarvo on kunnossa -> vaihda ohjainlaite, vastusarvo PIN 6: n ja PIN 7: n välisen häiriön sattuessa> 3000 Ω. Normaaliarvo: 1750 Ω ± 30 Ω - 2180 Ω ± 80 Ω. |
063 | Ohjausyksikkö - oikosulku Vian tunnistus toimii vain lämmitystilassa. Jos toisaalta oikosulku on jo tapahtunut ja sitten lämmitin kytketään päälle, "Ilmanvaihto" on aktiivinen (ei vikakoodi). |
• Jos „Tuuleta“ -kytkin on asennettu, irrota se ja tarkista, että se toimii. Jos ok -> irrota ohjausyksikön liitin, jos virhekoodi 062 näkyy, vaihda ohjausyksikkö. • Jos ohjausyksikkö on ok -> tarkista, onko liitäntäkaapeleilla 0,52 gr / rt ja 0,52 br / ws oikosulku, jos ok -> liitä ohjausyksikön liitin uudelleen. • Irrota liitin S1 / B1 lämmittimestä, jos virhe 063 näkyy edelleen -> vaihda ohjainlaite. Vastuksen arvo oikosulun sattuessa PIN 6: n ja PIN 7: n välillä <800 Ω. Normaaliarvot: 1750 Ω ± 30 Ω - 2180 Ω ± 80 Ω. |
064 | Liekkianturi (yhdistelmäanturi) - keskeytys | • Puraohjainlaite ja irrota vihreä liitin ohjainlaitteelta. Tarkista liekkianturi, kaavio ja arvotaulukko, jos liekkitunnistin on ok -> vaihda ohjainlaite. Vastuksen arvo keskeytyksissä> 3000 Ω. |
065 | Liekkianturi (yhdistelmäanturi ) - oikosulku |
• Pura ohjainlaite, irrota vihreä liitin ohjauskotelosta, jos virhe 064 näkyy -> vaihda yhdistelmäanturi. Jos virhe 065 näkyy edelleen -> vaihda ohjainlaite, vastusarvo oikosulun ollessa <500 Ω, |
071 | Ylikuumenemisanturi - keskeytys | • Pura oohjainlaite, irrota siniset ja vihreät liittimet ohjausrasiasta . Mittaa vastusarvo sinisestä liittimestä PIN 1 (kaapeli 0,52 bl) ja vihreästä liittimestä PIN 2 (kaapeli 0,52 br / ws), jos ok -> vaihda ohjainlaite, vastusarvo häiriön sattuessa> 700 kΩ, |
072 | Ylikuumenemisanturi - oikosulku |
• Pura ohjainlaite, irrota sininen liitin ohjauskotelosta, jos virhe 071 näkyy -> vaihda yhdistelmäanturi, katso sivu 27. Jos virhe 072 näkyy edelleen -> vaihda ohjainlaite. Vastusarvo oikosulun tapauksessa <120 Ω, |
074 | ohjainlaite viallinen | • Ohjauskeskus ei havaitse ylikuumenemisen kynnysarvoa -> vaihda ohjainlaite. |
090 | ohjainlaite viallinen (sisäinen vika) |
Vaihda ohjainlaite. |
2 | ohjainlaite viallinen (ROM-virhe) |
Vaihda ohjainlaite. |
093 | ohjainlaite viallinen | Vaihda ohjainlaiteo. |
094 | ohjainlaite viallinen (EEPROM-virhe) |
Vaihda ohjainlaite. |
095 | ohjainlaite viallinen | Vaihda ohjainlaite. |
096 | Sisäinen lämpötila-anturi viallinen |
Vaihdaohjainlaite tai käytä ulkoista huonelämpötila-anturia. |
097 | ohjainlaite viallinen | Vaihda ohjainlaite. |
098 | ohjainlaite viallinen | Vaihda ohjainlaite. |
099 |
Liian monta palautusta peräkkäin
|
• Lyhytaikainen jännite <5 - 6 volttia (12 voltille) tai <7 - 8 volttia (24 voltille). • Jos jännite laskee, tarkista akun sulakkeet, syöttökaapelit, miinusliitännät ja positiivinen tukipiste korroosion ja oikean kosketuksen suhteen. • Testaa ohjauslaatikko testauslaitteella, jos ok -> tarkista, että ulkoisten komponenttien johtosarja on asennettu oikein, ja tarkista mahdolliset vauriot, jos ok -> tarkista johtosarjan jatkuvuus, jos ok -> vaihda ohjainlaite. |