Keskitymme tässä artikkelissa venelämmittimien pieniin ongelmiin ja tarjoamme muutamia perus varaosia, mitä voit tarvittaessa vaihtaa laitteeseen ja pikku niksejä
Veneiden lämmityslaitteiden ilo ja kiro on niiden jaksottainen käyttö. Kaikkihan tiedämme, että lämmityslaite tykkää, että sitä käytetään säännöllisesti. Erityinen ongelma alkaa olemaan nykyiset polttoaineet, jotka eivät kestä enää säilytystä samanlailla kuin aikaisemmin. Käymme läpi osa-alueita ongelmia ja ratkaisuita, mitä käyttäjä voi itse tehdä.
Polttoaine
Lähdetään tärkeimmästä - Polttoaineesta. Lämmitin yleensä toimii, jos se saa hyvää puhdasta polttoainetta ja sähköä. Nykyiset polttoaineet aiheuttavat seistessään jonkinlaista "pikeentymistä" tai limaantumista, joka estää polttoaineen vapaan liikkumisen. Ongelmat on vähäisempiä veneissä, joissa lämmitin on kytketty pääpolttoainesäiliöön ja merkittävimpiä niissä, joissa on oma erillinen polttoainesäiliö lämmittimelle. Meidän suositus onkin vaihtaa erillisen tankin kerran kesässä kaikki polttoaineet ellei niitä ole käytetty kesän aikana kertaalleen tai kahteen. Samalla suotittelemme aika-ajoin puhdistamaan koko polttoainesäiliön.
Polttoaineen suodatin on erittäin tärkeä kapine lämmittimen linjassa. Diesellämmittimen polttoainelinjaan asennetaan yleensä ennen pumppua suodatin, joka turhan usein unohtuu vaihtaa, vaikka vaihto itsessään on halpa ja helppo tapa välttää ongelmia. Jos et tee nyt juuri mitään, niin tee ainakin tämä homma. Vaihda polttoaineen suodatin ja tarkasta polttoainelinja.
Jos sinulla on haasteita polttoaineessa ja sen aiheuttamissa tukoksissa, voit kokeilla huuhtoa niitä Isopropanolilla. Laita lämmitin käynnistymään ja yritä imeä isopropanolia linjan läpi. Ellei tämä auta, voit painaa isoopropanolia linjaan paineilmalla. Myymme Wallaksen pulloa, jossa on kätevä spruits suutin, jolla annostelu on hieman helpompaa. Joskus polttoainepumppu vaan jumii niin pahasti, että se on yksinkertaisesti mahdotonta saada auki ja sen joutuu uusimaan kokonaan.
Huomioi kumminkin pumpun uusimisessa, että usein pumppu ei lähde pumppaamaan, koska vika on jossain muualla ja elektroniikka ei lähde ohjaamaan pumppua nakuttamaan. Yleensä lämmitin antaa vikakoodin, josta selviää, miksi lämmittimen käynnistysprosessi ei lähde eteneen. Pumpun voi testata yksinkertaisesti antamalla sinne 12V (tai24V ) pulsseja. Pumppu on solenoidi, joka vetää kun saa sähköä ja jousi palauttaa. Ellei pumppu naksu on se totaalisen jumissa. Petroolilämmittimissä suosittelemme käytettäväksi Polaric valopetroolia, joka on Wallaksen hyväksymä tuote.
Sähkö
Toinen suuri ongelma on sähkö. Tämä ei ikinä liity varsinaisesti lämmittimeen, vaan useimmiten vika on sähkökytkennöissä, akuissa tai niiden varauksessa erityisesti. Tarkasta huolellisesti kaikki lämmittimen virtajohdot ja liitokset ja varmistu, että sähkö tulee perille. Yleisin vastaus meille on, että "minulla on uudet snaiterit ja ovat varmasti täynnä, vika ei voi llla siinä" Ei varmaankaan, mutta jos virta ei kulje perille saakka, vika on nimenomaan siinä. Yleisimpiä kohteita on erilaiset hapettuneet sulakkeet tai liian pitkät ja ohuet johdot.
Ei savua ilman tulta
Venelämmittimen ei käydessään kuulu savuttaa tai työntää käryä. Sensijaan käynnistyessään kaikki lämmittimet tuprauttaa pikkuisen. Lämmittimen käynnistyessä palamaan kunnolla lämmitin kumminkin toimii yleensä täysin hajuttomasti.
Jos lämmitin kumminkin käryää ja työntää savua, on vaihtoehtoja muutamia. Yksi on tietenkin tukossa oleva pakoputki, tai se, että pakoputkessa on vettä. Tarkasta, että mikään ihmeellinen sadekuuro ole työntänyt vettä pakoputkeen. Eritoten Webasto ja Eberspächer lämmittimissä, joissa pakokaasut on kuumemmat, on pakoputkillakin on elinikä, ja putki on silloin tällöin vaihdettava. Tarkasta pakoputken kunto ja uusi se tarvittaessa. Veneissä tulee aina käyttää kunnollista eristettyä ja kaasutiivistä pakoputkea.
Toinen käryn ja savun aiheuttaja on tietenkin se, että lämmittimen poltin tulee puhdistaa ja huoltaa. Tämän monissa tapauksissa voi tehdä myös itse, mutta suosittelemme kääntymistä puoleeemme tapauksissa, jos et ole ihan varma, mitä laitteelle pitää tehdä. Kaikista kauhein meidän kannalta on tilanne, jossa tee-se-itse mies on aloitellut korjaamisen purkamalla lämmittimen muttereiksi lihalaatikkoon. Sen jälkeen, etät pääset ensin vikaan kiinni, on meidän kasattava laite testattava ja sen jälkeen huolehdittava laitteen korjaamisesta. Alla linkkejä eri lämmittimen polttimiin ja Wallaksen sekä Safiren huoltosarjoihin.
Lämmittimiin on verkkokaupassamme liki kaikki kuviteltavat osat saatavilla. Jokatapauksessa pitää olla huolellinen siitä, että tulet valinneeksi oikeat osat lämmittimeesi.
Alla muutamia linkkejä varaosiimme
Vikakoodit
Lämmittimen vikakoodit eivät ole mistään lottopallogeneraattorista, vaan lämmitin oikeasti kertoo, mitä ohjauselektroniikka kokee tapahtuvan. Jos lämmitin antaa vaikka vikakoodia, joka liittyy alijännitteeseen, se tarkoittaa alijännitettä, eikä vaikka hehkutulppaa. Sama toisin päin. Useat valmistajat eivät kerro kovin selvästi ja avoimesti vikakoodeja omilla sivuistoillaan, joten olemme alkaneet kerätä blogiimme listaa erilaisista lämmititmien vikakoodeista ja niiden ratkaisuista. Löydät nämä artikkelit ihan klikkaamalla blogimme puolelle. Alla artikkeleita huoltomme blogista.
Elvis elää ikuisesti, lämmitin ei.
Kuten kaikilla teknisillä tuotteilla, on myös lämmittimillä käyttöikä. Jossain vaiheessa on tilanne, että lämmitin kannattaa uusia oman mukavuuden ja jopa turvallisuuden vuoksi, ihan siitä syystä, että ikääntyneen laitteen kokonaisvaltainen turvallisuus ja toiminta ei ole useinkaan sillä tasolla, mitä sen kuuluisi olla. Myynnistä löydät varmasti parhaat ratkaisut lämmittimesi uusintaan.
Mikäli sinulla on kysyttävää lämmittimien huollosta, suosittelemme ottamaan yhteyttä huoltoomme, niin katsomme mitä voimme asialle tehdä Tässä linkki huoltomme yhteydenottokaavakkeeseen.