Veden yläpuolisten osien maalaus telalla
Moni vene menettää veden yläpuolisten osien maalipinnasta aikaa myöten parhaan hohtonsa. Näihin toki saa kiillon usein palautettua hiovalla kiillotusaineella, mutta joissain tapauksissa pinta ei kuitenkaan enää tule kuntoon esimerkiksi UV-säteilyn aiheuttamien vaurioiden ja värin haalistumisen tai muuttumisen takia. Silloin ainoaksi hyväksi vaihtoehdoksi jaa pintojen maalaus uudelleen.
Ryhdyttäessä pintojen uudelleen maalaukseen itse on hyvä tiedostaa muutamia lähtökohtia:
- mikäli maalaus tehdään ulkosalla, sää tulee ainakin jossain määrin vaikuttamaan lopputulokseen,
- käytetty aika pohjatöihin vaikuttaa paljon myös lopputulokseen, ja lisäksi täytyy tiedostaa, että
- mikäli maalattava pinta on suuri, kuten esimerkiksi veneen kyljet tai kansi, on joka tapauksissa työskentelyyn valmistelusta aina loppuviimeistelyyn saakka, varattava paljon aikaa.
Ammattilaisilta saa tilattua veneiden pintojen ruiskumaalausta ja sillä lopputulos voi olla jopa uuden veroinen. Tavallinen veneilijä voi kuitenkin maalata veneensä kohtalaisen hyväksi myös telalla ollessaan huolellinen ja varaamalla projektiin riittävästi aikaa.
Vaiheet onnistuneeseen vedenpinnan yläpuolisten osien maalaukseen
Kaikissa tapauksissa työ alkaa vanhojen maalikerrosten poistamisella. Tässä vaiheittain kuvattu veneen pintojen maalaus pohjatöistä valmiiseen maalipintaan.
- Ensimmäisenä maalia poistetaan maalikaapimen avulla ja laadukas maalikaavin on ehdoton. Kokonaisuuteen nähden säästäminen siinä, että rupeaa työhön huonolla kaapimella, on yksinkertaisesti järjetöntä.
- Kun maalikerroksia on saatu kaavittua pois, ruvetaan jäljelle jäänyttä maalia hiomaan esimerkiksi epäkeskohiomakoneella. Mitä tasaisempaa jälkeä jo tässä vaiheessa saa aikaan, sen parempi myös lopputulos on. Pienet kuopat ja epätasaisuudet saa tasoitettua esimerkiksi käyttämällä tarkkuushiomakonetta tai hiomatukea. Toisaalta, hiotun pinnan päälle tulee useita maalikerroksia, esimerkiksi 6 kerrosta pohjamaaleineen, joita voi välihioa, joten täydellisyyteen ei kannata pyrkiä. Karkeudeltaan 120-karkeuksinen hiomapaperi vallan hyvin pohjatöissä.
- Hiomisen jälkeen pinnat tulee pyyhkiä pölystä puhtaalla liinalla tai harjalla. Sen jälkeen ne putsataan toisella puhtaalla liinalla, jossa on rasvanpoistajaa.
- Pintojen valmistelun jälkeen maalattava alue rajataan maalarinteipillä.
- Rajausten jälkeen voi ryhtyä maalaamaan: valmistajan maalausohjetta kannattaa noudattaa tarkkaan! Tartuntamaali eli primeri maalataan gelcoatin tai lasikuidun päälle ennen lopullista maalipintaa varten käytettävän maalin käyttöä.
- Hiomiseen verrattuna itse maalaus on kuin lasten leikkiä ja on myös palkitsevaa nähdä, kun tuore maali alkaa peittämään pintaa.
- Maalatessa ei kannata kursailla välineiden kanssa; maalaustelojen vaihtaminen riittävän usein, esim. 2 telaa per maalikerros pienen veneen maalauksessa, on välttämätöntä, jotta tela pysyy riittävän hyvänä alusta loppuun.
- Hyvä vinkki on sekoittaa yhtä veneen maalikerrosta varten maali kahdessa erässä. Näin loppuerä maalia ei mene jäykäksi maalauksen loppuvaiheessa.
- Kun kaikki maalikerrokset on saatu maalattua välihiontojen kera, kannattaa rajauksiin käytetyt maalarinteipit irrottaa vaikka jo samana päivänä maalin kuivuttua, jotta teipeistä ei jää hankalasti poistettavia liimajälkiä.
- Kun maalipinta on kunnolla kuivunut, se kannattaa vahata laadukkaalla vahalla, jotta sille saa parhaan mahdollisen kiillon ja suojan.
Veneen maalipintojen maalaus on suuritöistä, mutta onnistuessaan palkitsevaa. Itse maalaus on erittäin kiitollista hommaa hiomiseen nähden! Maalatessa on hyvä pitää niin sanotusti hermot kurissa, eli tehdä vain sen verran kerrallaan, jonka pystyy keskittyneesti tekemään. Kiireily ei kuulu tähän asiaan!
Huom! Huolehdi kaikissa vaiheissa asianmukaisesta henkilösuojauksesta: suojalasit, hengityssuojain sekä suojahanskat.
Osta sopivat välineet maalausprojektiisi!
Kaikissa tapauksissa työ alkaa vanhojen maalikerrosten poistamisella. Tässä vaiheittain kuvattu veneen pintojen maalaus pohjatöistä valmiiseen maalipintaan.
Veneen pohjan maalaus telalla
Veneiden pohjan kunto on monessa mielessä tärkeää. Suojaava epoksimaalikerros estää vettä pääsemästä lasikuituun. Pohjan gelcoat-pinnan päälle maalattava tartuntamaali mahdollistaa eliönestomaalin pysymisen veneen pohjassa, joka puolestaan estää kasvuston kiinnittymistä veneen pohjaan. Kun pohjassa on tasainen ja suojaava eliönestomaali, vene liukuu hyvin veden halki ja vauhti on hyvä sekä polttoaineen kulutus alhainen.
Eliönestomaalia on syytä lisätä säännöllisesti pohjaan, jolloin aikanaan käy niin, että pohjassa on paksulti maalia, joka sekä halkeilee, että ei enää ole tasainen. Siinä vaiheessa on syytä tehdä pohjalle niin kutsuttu pohjaremontti, jossa sekä suojaavat epoksimaalin kerrokset, että eliönestomaali maalataan pohjaan uudelleen.
Vaiheet onnistuneeseen vedenpinnan alapuolisten osien maalaukseen
- Kuten veden yläpuolisten osien maalauksessa, työ alkaa vanhojen maalikerrosten poistamisella. Pohjaan maalatut maalit ovat ympäristölle haitallisia, joten ne tulee kerätä talteen. Sekä kaavin, että hiomakone tulee olla liitettävissä pölynimuriin.
- Kun maalikerroksia on saatu kaavittua pois, ruvetaan jäljelle jäänyttä maalia hiomaan esimerkiksi epäkeskohiomakoneella. Mitä tasaisempaa jälkeä jo tässä vaiheessa saa aikaan, sen parempi myös lopputulos on. Pienet kuopat ja epätasaisuudet saa tasoitettua esimerkiksi käyttämällä tarkkuushiomakonetta tai hiomatukea. Toisaalta, hiotun pinnan päälle tulee useita maalikerroksia, esimerkiksi 6 kerrosta pohjamaaleineen, joita voi välihioa, joten täydellisyyteen ei kannata pyrkiä. Karkeudeltaan 120-karkeuksinen hiomapaperi vallan hyvin pohjatöissä.
- Hiomisen jälkeen pinnat tulee pyyhkiä pölystä puhtaalla liinalla tai harjalla. Sen jälkeen ne putsataan toisella puhtaalla liinalla, jossa on rasvanpoistajaa.
- Pintojen valmistelun jälkeen maalattava alue rajataan maalarinteipillä.
- Rajausten jälkeen voi ryhtyä maalaamaan: valmistajan maalausohjetta kannattaa noudattaa tarkkaan!
- Suojaava epoksimaalikerros saadaan aikaan maalaamalla vuorotellen kahta eriväristä epoksimaalia. Näin pystyy näkemään, että uusi kerros maalia peittää edellisen kauttaaltaan.
- Maalatessa ei kannata kursailla välineiden kanssa; maalaustelojen vaihtaminen riittävän usein, esim. 2 telaa per maalikerros pienen veneen maalauksessa, on välttämätöntä, jotta tela pysyy riittävän hyvänä alusta loppuun.
- Hyvä vinkki on sekoittaa yhtä veneen maalikerrosta varten maali kahdessa erässä. Näin loppuerä maalia ei mene jäykäksi maalauksen loppuvaiheessa.
- Kun vene lepää venepukissa tassujen päällä, on lisätuen käyttö välttämätöntä, jotta myös tassujen alta saadaan maalattua.
- Kun kaikki maalikerrokset on saatu maalattua välihiontojen kera, kannattaa rajauksiin käytetyt maalarinteipit irrottaa vaikka jo samana päivänä maalin kuivuttua, jotta teipeistä ei jää hankalasti poistettavia liimajälkiä.
- Veden alapuolisten osien maalia ei vahata tai käsitellä muutoin maalauksen jälkeen.
Huom! Huolehdi kaikissa vaiheissa asianmukaisesta henkilösuojauksesta: suojalasit, hengityssuojain sekä suojahanskat.
Teksti ja kuvat: Miikka Wakkola
Kun olet maalaamassa veneen pohjaa...
Ole rohkeasti yhteydessä meihin ja kysy neuvoja. Henkilökuntamme opastaa mieluusti niin maalien ja tarvikkeiden valitsemisessa, kuin myös itse maalausprojektin toteutuksessa.
Tule hakemaan kaikki maalausprojektiisi myymälästämme Espoossa osoitteessa Finnoonniitynkuja 1, Espoo.
🕗 Verkkokauppa auki 24/7/365 www.esconet.fi
To install this Web App in your iPhone/iPad press and then Add to Home Screen.